Oskarshamn, Lund och lite annat


Lite klent med uppdateringar på sista tiden. Nu när man är tillbax på jobb efter semestern räcker inte tiden riktigt till. Men får trösta mig med att det är endast 3 veckor och 2 dagar kvar att jobba - sen går jag hem på mammaledighet. Tanken är att jag ska vara  tillbaka på jobbet  januari 2010! Att vara hemma med lilltjejen blir säkert ett heltidsjobb - men jag hoppas ändå att det blir tid över till hundträning.


Helgen 9-10 augusti var det två dagars agility tävling i Oskarshamn både lag och individuellt.  Husvagnen packades och vi begav oss mot Oskarshamn efter lunch på fredagen. Bredvid brukshundlubben ligger Havslätts camping så där parkerade vi husvagnen. Sofia och Ragnar och Jenny & Fredrik tältade så det blev ännu en trevlig helg tillsammans.


Nu till tävlingen. På lördagen var det både lag och individuellt. Första klassen, med banvandring 07.00, var laghoppklassen. Banan kändes, vid banvandringen, ganska enkel, men det visar sig att många drog på sig rivningar. Hur gick det för Team ProPlan? Först ut är Jenny och Glimma med ett felfritt lopp, Jag och Toss, drar på oss en rivning i slutet på banan = 5 fel, Sofia och Tajzon gör ännu ett felfritt lopp och sist ut är Jenny och Fly (Fredrik tävlade rally på lördagen) och de får 5 fel pga en rivining. Så laget får totalt 5 fel men vinner ändå lagklassen. Därmed är Team ProPlan kvalade till SM 2009!!! I de individuella loppen var det blandade resultat. I agilityklassen klantar jag till det och skickar in Toss fel i slalom =  5 fel annars gick loppet bra. I hoppklassen hade Toss stängt av öronen och sprang det snabbaste han kunde, ordet fart sänkning fanns inte i hans värld. Så det kunde inte bli något annat än disk! Ett sådant beteende vill jag inte uppmuntra så jag tog av honom från banan - till Toss stora förtret! Sist på dagen var agility lagklassen och i detta lopp sprang Sofia med Toss. Planen är att Sofia ska tävla Toss de sista tävlingarna detta året - så det var ett ypperligt tillfälle att springa ett tävlingslopp.  Då inte Fredrik var på plats blev det tufft för Jenny och Sofia - då de skulle springa med vars 2 hundar - bra kämpat tjejer!!! Resultatmässigt gick det inte så bra. Den kämparandan som vi hade i första lagloppet var säkert svår och återskapa eftersom vi ju redan var klara för SM!!. Efter tävlingen begav vi oss in till Oskarhamns och käkade Pizza!!!!


söndagen var det endast individuella klasser. I Agility klassen drog vi på oss 10 fel - genom en rivning och missat kontaktfält på uppgången på bommen. Rivningen tar jag på mig då jag kallade på Toss mitt över ett hinder. Annars flöt loppet på jättebra. Hoppklassen var en mardröms bana då man springer med stor mage. Efter 4 hindret var det en raksträcka som hette duga.  Här hade jag inte en chans att hinna med - och fick förlita mig på att Toss hade koll på ordet "framåt". Nix pix det hade han inte - så det blev en disk. Det har helt enkelt gått troll i hoppklasserna. Det största målet med Oskarhamns tävlingen var att plocka sista SM pinnen med laget och det fixade vi!!!!


I förra veckan blev det agility träning både med Toss och Kate och även två vallnings pass med Kate. Kate är nu 9 månader så jag har startat lite smått med agility träning och hon tycker det är jätte roligt. Det händer ganska ofta när vi är ute och rastar här hemma att hon springer och ställer sig vid grinden till agility banan och undrar säkert när det är dags och träna!!. När vi tränade sist byggde jag upp en raksträcka med tre hopphinder och en tunnel. Bommarna på hopphinderna ligger än så länge på marken - syftet med övningen var att hon skulle lära sig springa mellan stöden och genom tunnel och fram till godisskålen som stod i slutet. Inga problem varken med höger eller vänster handling.  Precis som med Toss har jag även lärt in starthanden. Handen uppe = rött ljus = stanna och när handen sänks blir det grönt ljus = spring. Än så länge sitter hon iaf som ett ljus i starten!


Vallningen är prio ett för Kate, försöker valla så mycket jag hinner och orkar. Mitt vallningsintresse har åter väckts till liv och det har jag henne och tacka för. Kate har mycket naturligt och hon är lätt och valla med. Stundtals känns det faktiskt som om hon har bättre koll än sin förvirrade matte, men vi får lära oss tillsammans. I förra veckan hann vi med två pass - ett i tisdags hemma hos Peter och Jeanette och ett i lördags hos Jenny. I lördags var Emelie med och fotade. Ingen lätt uppgift att vara fotograf - stundtals såg det farligt ut när Emelie i princip satt bland fåren - skulle inte vilja byta med henne....:-)


Nedan lite vallningsbilder på Kate från Kennelträffen i somras på Glimmagården. Fotograf  Thomas Janson.





I söndags var det agility tävling i Lund både lag och individuellt.  I laget var Johanna stand in för Jenny då hon var på MH test med Elise.  I  lag agilityloppet sprang Sofia med Toss och det såg riktigt bra ut. Laget kom inte i mål i agility loppet och i hopploppet fick vi 10 fel och hamnade långt ned i resultatlistan. Individuellt för mig och Toss gick det jättebra i agility loppet - en förarglig rivning annars felfritt. I hopploppet gick det inte alls - det har precis som i Oskarshamn gått troll i dessa lopp. Desto bättre gick det för Sofia, Fredrik och Jenny GRATTIS till era fina placeringar!!! Stort tack till Ragnar som värmde upp och varvade ned Toss under dagen.


Till helgen är det tävling i Kungsbacka. Det är mycket tveksamt om jag kommer springa. Har dels dragit på mig en rejäl förkylning med hosta  och dels känner jag mig allt annat än smidig i kroppen - det är ju trots allt bara 7 veckor kvar tills det är dax......Efter några träningspass och tävlingslopp har Sofia sprungit ihop sig bra med Toss så det kommer de att fixa galant!!


Ha en fortsatt bra vecka!!!










SAgCh Toss

Hela helgen har det varit agility tävling i Sjöbo på SÖSK BK. I går var det small och medium så då var jag funktionär hela dagen och i dag var det dags för large hundarna och tävling för mig och Toss. Först klassen var agility 3. Banan var ganska snabb och hinderhöjderna varierade en hel del. På banvandringen hade jag olika handlings alternativ på några ställen men när banvandringen var över hade jag en lösning och höll mig sedan till planen under loppet. Toss gjorde verkligen ett jättebra lopp, pinnarna låg kvar och inga vägringar eller missförstånd så vi fick till ett felfritt lopp. Detta räckte till 2:dra plats, Cert och Championat!!!! Extra kul att ta Championat på sin hemmaklubb - tack alla som hejade på oss!!!!  


När det var dags för hopploppet kände jag att det var svårt att ladda om. Efter agilityloppet kunde jag inte vara annat än nöjd. Men jag kände mig ändå hyfsat fokuserad när jag gick in på banan.  Tyvärr rev Toss andra hindret som var långhoppet så där tappade jag kämparglöden, fast man ju alltid ska jobba hela vägen i mål enligt regelboken. En olycka kommer ju sällan ensam. Hinder nr 5 var en rak lång tunnel och jämte denna låg ännu en rak lång tunnel. Tog ned svänghanden en bråkdels av en sekund för tidigt och vips så satt Toss i fel tunnelingång - precis som på Värmlandshoppet. Men resten av banan gick iaf bra.


Magen växer så det knakar och vågen ökar för varje dag - nu är det är bara 10 veckor kvar tills bebisen kommer. Så det börjar bli tungt att springa, men så länge inte kroppen säger ifrån kommer jag att tävla. Optimist som jag är så har jag tänkt tävla augusti ut och sedan tar min käre vän Sofia över. Till helgen är det tävling i Oskarshamn så nu i veckan ska husvagnen åter packas och på fredag eftermiddag bär det av.   


I helgen har det även varit USM i Göteborg. Vill rikta ett stort GRATTIS till Johanna och Sjöberg som slutade på en 4:e placering ni är verkligen grymma!!!!!


Grattis även till alla SÖSK:are till fina placeingar i helgen, ingen nämnd ingen glömd!!!!


Ha nu en skön vecka!!!



En bild på världens bästa Toss nybliven Svensk Agility Champion!


Semesterns aktiviteter


Det blir långt mellan uppdateringarna, tiden bara rusar iväg och på måndag är dags att börja jobba igen. Men ska försöka göra en kortfattad redogörelse av alla aktiviteter.


Karlstad - Värmlandshoppet

En helt fantastisk tävling i en fantastisk miljö dessutom. Stor eloge till arrangörerna och dess funktionärer som fick allt och flyta. Vädret var perfekt förutom sista dagen då det regnade i princip konstant. Vi bodde i husvagnen på campingen bredvid så det var smidigt att förflytta sig mellan camping och tävlingsplats. Sofia och Ragnar bodde också i husvagn på campingen medan Jenny & Fredrik hade hyrt stuga en bit ifrån tävlingsplatsen. Kate löpte så henne lämnade vi på pensionat hos Jeanette och Peter i Askeröd så Silja fick följa med som sällskap till Toss.


onsdagen var det inofficiella klasser till förmån för landslaget. Dit hade jag inte anmält Toss då jag kände att fyra dagars agility tävling i rad skulle bli mer än tillräckligt för mig med tanke på den växande magen. Men Fredrik och Jenny var anmälda. Några dagar innan vi begav oss mot Karlstad hade Fredrik "trissat" Krister om att han kunde springa med Fly i de inofficiella klasserna....... Var ju faktiskt helt övertygad om att han inte skulle nappa på utmaningen. MEN Krister överraskade oss alla med att springa med Fly i hoppklassen....är verkligen stolt över honom! Tycker det var grymt modigt med tanke på att Krister i princip aldrig har tränat agility och har inte så stor koll på tävlingsreglerna. Så klart är loppet förevigat på både bild och video. Tror nog att jag var mer nervös än honom. Vi får väl se vem som kommer att träna och tävla Kate i agilty framöver - är inte helt övertygad om att det är jag....:-)





Goda råd av Fredrik vid banvandringen




Krister och Fly!


Torsdag till söndag var det sedan dags för mig och Toss och tävla totalt 8 lopp. Torsdag och fredag var det "vanlig" tävling medan lördag och söndag var det dessutom landslagsuttagning inbakad i tävlingen. Summerat så är jag väldigt nöjd med loppen. På torsdagen fick vi 0 fel i agilityn och hamnade på 13 plats av ca 170 starter och på söndagen blev vi 2:a med 0 fel i agilityn av 108 starter och tog CERT!!! Vann den klassen gjorde Arwen, som förövrigt vann landslagsuttagningen och trea kom Ginza, båda är ju väldigt meriterade hundar. Ska erkänna att det var en otroligt härlig känsla, just med tanke på konkurrensen, att komma 2:a. Resten av loppen på tävlingen blev det antingen 5 fel, 15 fel eller disk!  Förutom ett hopplopp så kändes resterande lopp helt ok trots att de inte var felfria.




På pallen!


Väl hemkommen från Karlstad var vi hemma tisdag och onsdag, på torsdagen bar det åter av med husvagnen nu mot Varberg. Ett par vänner har stuga i Apelviken, några hundra meter från havet så där parkerade vi husvagnen. Vi hade fyra ljuvliga dagar där med vännerna, 8 vuxna, 4 barn och en hund - så det var ett stort gäng som samsades i den lilla stugan.  På torsdag kvällen åkte jag och Krister till Göteborg och käkade middag och såg Mama Mia - en helt fantastisk föreställning!!!!!  Toss och Silja var hemma med svärföräldrarna och då Kate löpte fick hon bo hos Jenny.


Måndag och tisdag i denna vecka var jag på kennelläger på Glimmagården hos Jenny och Fredrik. Jättetrevligt att få träffa så många nya hundmänniskor och deras hundar. På måndagen stod agility/lydnadsträning på schemat och då var vi på Hörby brukshundklubb. Passade på och träna lite agility med Toss. Kate är ju inte mer än 9 månader än så det blev mest social träning och bad för hennes del.


På tisdagen var det vallning hemma på Glimmagården. Det var bara Kate som var bordercollie och resten "tervar". Intressant och se hur dessa vallar, de har inte alls samma stil som bordercollies. King var den som verkade vara mest tänd på fåren och för honom gick det riktigt bra - en super härlig kille och stilig dessutom! 


För Kate gick det riktigt bra. En sån härlig tjej är så glad för henne.  Att valla är verkligen naturligt för henne. Trots sin låga ålder så är både höger och vänster flankerna mer än ok och hon balanserar även fåren jättebra.  Tack Jenny för all vallningshjälp vi får!!!! Vallning är verkligen superroligt speciellt eftersom man numera har en hund som älskar får!!!!





Kate och fåren!


I onsdags var det först kvällstävling för Toss i Oxie och sedan blev det vallning för Kate hos Lena i Alnarp. I agility klassen blev vi 2:a och tog CERT och i hoppklassen blev vi diskade.


Till helgen är det tävling på SÖSK BK. På lördagen är jag funktionär och på söndagen tävlar vi igen!!!  Nu till helgen är det även Ungdoms SM i Göteborg. Håller tummar och tassar för Johanna o Sjöberg hoppas det går riktigt bra för er!!!!!


RSS 2.0