Träning i olika former

I fredags var vädret strålande så då blev det agilityträning för Kate. Fick börja med och röja efter stormen, tack och lov så hade alla hinder förutom A:et klarat sig, men det lagade svärfar i ett nafs. Efter Varberg tävlingen hade jag staketträning och drag framåt efter platten på min träningslista. Byggde upp en raktsträck med två hopphinder och platten och därefter en böjd tunnel. Leksaken placerade jag från början direkt efter platten sedan flyttade jag denna succesivt mot  den böjda tunnel och till slut låg den efter den böjda tunnel. Med leksakens hjälp fick jag Kate att tänka framåt när hon kom genom platten. Den första rundorna var jag precis vid ingången av platten när hon kom ut och sedan var jag längre och längre bak. Tanken med övningen var att oavsett var jag befinner mig när Kate kommer ut från platta tunneln ska hon dra framåt på mitt kommando och inte börja leta efter mig. Efter några repetitioner var hon med på noterna.

Sedan byggde jag upp en kombination med staket, först med två hopp hinder sedan med tre. Byggde vidare på den första kombinationen så det blev en snarliknade sekvens som på tävlingen. Staket med två hinder var inga problem det köpte hon direkt lite knivigare med tre.....fast det beror säkert delvis på att jag tycker det är knivigt med staket själv. Känner att vi fick till en bra träning i fredags. Kate är så himla kul och träna känns som hon köper allt.......Toss har agility vila ett tag till (dålig idé enligt honom) så efter Kates träning blev det en skogspromenad med honom och Ida.

I dag blev det vallning i Andrarum hos Åsa & Bosse tillsammans med Madde & Jessica. Körde ett pass i 25:an och två pass ute i stora hagen. 25:an kändes liten i dag berodde säkert på att fåren var kvicka i fötterna. Kate tog de flesta kommandona och ligget var mycket bättre än sist vi tränade. Dock upplevde jag att tempot var lite väl snabbt, men trots detta så lyssnade hon på kommandona. Tränade sedan drivning i stora hagen. Första rundan gick si så där. Efter första passet i  25:an gick jag direkt ut i stora hagen och började träna drivning = inget bra, Kate hade behövt en paus. Flocken som vi tränade på första rundan var väldigt trög, de var mer intresserade av att äta. Kate blev verkligen konfunderad när fåren INTE rörde på sig trots att hon tryckte på. Efter detta satte jag Kate i bilen så hon fick vila ett tag. Runa nr 2 i stora hagen gick däremot mycket bättre. Satte på linan så att jag kunde hjälpa Kate i drivningen. Nu var det en annan flock vi tränade på, samma flock som vi tränat på i 25:an och det gick mycket mycket bättre. Kändes i lina att Kate verkligen var "på" fåren, så det var ett fint avslut på träningen. Tack Jessica och Madde för sällskapet....

Hörs!!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Halloj ;)

Hoppas allt bara är bra och ni fortfarande är friska.

Visst tolkade jag sms rätt ;)

Ville bara önska er lycka till i veckan med både det ena och andra ;)

Vi ses till helgen och tills dess ha det bäst!!

Angående träningen så lär man så länge man lever och visst var hon mera på gång nummer 2!! Ge henne en puss och hälsa ;)

kram M

2009-11-23 @ 21:09:05
URL: http://illern.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0