Kurs för Annika Aller

Wow vilken träningshelg - en hel helg i agilityns tecken. Träning både lördag och söndag för Annika Aller här hemma hos mig.


Efter samlingen på lördagsförmiddagen, med genomgång av kursupplägg för helgen, enskilda önskemål från kursdeltagarna mm körde vi igenom en agility bana, bit för bit. Här skapade Annika sig en bild av utbildningsnivån för varje ekipage. Därefter var det dags för lunch, som vi, både lördag och söndag, käkade på fantastiska Byakrogen i Blentarp. Efter lunch blev det fokus på kontaktfälten, i form av en övning där alla kontaktfälts hindren stod efter varandra. Parallellt med detta tränade vi på en slalomövning.


På lördagen var det framförallt kontaktfälts träningen som jag kände att jag fick nya tips kring. Egentligen har vi inget större problem med kontaktfälten mer än att jag vill att de ska vara snabbare, framför allt nerfarten - då här finns tid och tjäna på banan för mig och Toss. Fick bra respons på tipsen så dessa kommer jag träna vidare på.


Söndagen inledde vi med en hoppkombination som vi körde tre olika varianter av. Mycket fokus på hur man på bästa sätt förbereder hunden för sväng, för att få den optimala vägen, men framförallt för att minska skaderisken för hunden. Delar av denna kombination var man tvungen att handla hunden på avstånd - så det blev även träning på hundens hindersäkerhet. På egenhand tränade vi paralellt på tre olika kontaktfältskombinationer. Innan lunch och därefter blev det svängträning efter tunnel och slalomträning. För att knyta ihop helgens övningar så körde vi avslutningsvis en hoppbana.


Den övning som jag hade störst nytta av idag var svängträning efter tunnel. Hur många gånger på tävling har Toss fått en gigantisk sväng efter tunneln eller hur många gånger har inte Toss svängt på fel håll efter en tunnel? Efter dagens träning inser jag att problemet för vår del har varit att Toss varit dåligt förberedd på vad som ska hända efter tunneln. Men i dag fick jag lösning på detta och denna övning gick verkligen kanon.


Helgen har varit en perfekt uppladdning för BjuvsCupen som går av stapeln nästa helg. Är bara så nöjd med helgens träning. Annika är verkligen pedagogisk och har ett mycket strukturerat kursupplägg.


I morgon väntar sista arbetsveckan innan en lång härlig semester.


Lite bilder från helgens kurs. Tack Johanna för att du var så flitig med kameran!!!











  


Kommentarer
Postat av: Ragnar

Tusen tack för att vi fick vara hos er och slita på din agilitybana

2008-06-30 @ 07:12:27
Postat av: Malin

Attans tjusigt med egen agilitybana!

Kul att ni haft en så bra helg!

Håller tummar & tassar för er till helgen!



kram kram

2008-06-30 @ 13:42:45
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Jessica & vovvarna

Avis jag blir, vill ju oxå gå!! Dock fick jag reda på platsen som var över så sent inpå helgen & då kunde jag inte byta bort min jobbehelg... Är ju dock ledig nästa helg, så i Bjuv syns vi!! Kommer ner lördagmorgon, jobbar kväll på campingen på fredagen. Kramar

2008-06-30 @ 15:43:43
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=JezzicaS

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0