Lydnadsträning

Denna veckan har det varit full fart på jobbet då det är bokslut. I kväll kom jag i alla fall hem i hyfsad tid och hann då med lite lydnadsträning på hemmaplan.  I slutet av augusti blev Toss uppflyttad till lydnadsklass 3 och sedan dess har det, av olika anledningar,  inte blivit speciellt mycket tränat. 

Toss som alltid är träningssugen var inte sen att hänga på när han såg att jag hämtade tränings väskan i garaget.  Momentet rutan har jag inte tränat sedan tävlingen så det började vi med. Skickade honom ett antal gånger från olika avstånd och det var full fart in och tvärstopp på kommando varje gång. Som avslutning placerade jag bollen bakom rutan och skickade sedan honom från ca 30 meter.  Full fart in i rutan och tvärstannade på kommando och sedan i väg till belöningen....:-) Under hela tiden vi har tränat rutan så har träningen gått upp, ned och upp- och just nu är det upp!!!

Sidoförflyttningar och vändningar på stället är ju nytt i 3.an. Speciellt förflyttningar bakåt är lite trixigt.  Toss kan backa på kommando men det blir inte rakt bakåt precis. Försökte träna detta lite i kväll och det gick sådär.  Nästa gång får jag väl leta upp en vägg och ta till hjälp - för att på så vis hjälpa bakdelen att gå rakt bakåt och inget annat....:-)

Innan det blev mörkt hann jag även träna fjärrdirrigering.  Försöker  befästa kommandot "stå" och det funkar bra.  Tränar stå från både liggande och sittande. Stabiliteten är inte där riktigt än. När han reser sig, speciellt från liggande, så vrider han bakdelen lite, men stabiliteten  kommer säkerligen. Minns att jag hade samma dilemma när jag tränade fjärren i 2:an.

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad kul att det går bra för er! Jag kämpar vidare med rutan. Har ju varit bortrest i 3 dagar = 3 dagars vila för Doggy, testade ett par rutor idag & dom satt där dom skulle ;o)

2007-10-04 @ 17:16:50
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Emma & Henke

Åå va duktiga med träningen ni är.... (jag får lite ågren) ;-) Nu får vi verkligen se till att träffas snart....
Ringer dej i helgen!
Kramar Emma & Henke

2007-10-05 @ 07:05:12
URL: http://mrperfect.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0