Agility träning

På måndagskvällar har träningsgruppen i agility träning i Sjöbo.  Upplägget är så att man turas om att fixa övningar och i kväll var det min tur.  Byggde upp en agility- och en hoppkombination som vi jobbade oss igenom. Då det var ett tag sedan vi var på brukshundklubben och tränade var Toss extra laddad. Att se andra hundar hoppar triggar honom verkligen - ja ibland blir det tyvärr lite väl mycket...:-) 

Vi började med hoppkombinationen som jag hade hittat på nätet. Det var inte helt enkelt att få till optimala svängar vilket säkert delvis berodde på att Toss hade extra mycket spring i benen i kväll .  Starten var annorlunda, det kändes som om hunden hoppade ut i intet vilket medförde att svängen från 1:an till 2:an blev yvig. Fick inte riktigt kläm på hur man bäst förbereder hunden för en sådan situation. Men kombinationen var rolig och springa och man fick träna på bla framförbyte efter slalom och klurig slalomingång efter tunneln. Så denna övningen kommer säkerligen att plockas fram igen under vintern.
  



En nästan identisk agility kombination hade vi på "Caroline" träningen innan i höst. Då jag den senaste tiden har tränat mycket kontaktfält på enskilda hinder kände jag det var dags att stämma av hur de fungerar tillsammans  och då var denna kombinationen perfekt. Peppar peppar så funkade kontaktfälten bra - full fart över balanshinderna för att sedan stanna med två tassar i marken. Det som jag tyckte var svårt i denna kombinationen var dels att få en rak linje till  balansen och dels tunnel ingången under balansen.  Nyttiga övningar i denna kombinationen var framförbyte innan balansen och ett bakombyte vid inskick i tunneln som låg under balansen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0