Toss SM kvalad och debut för Kate

I lördags förmiddags åkte jag, Ida, Toss & Kate tillsammans med Jenny, Ludwig & flock till Nybro inför söndagens tävling. På vägen upp åkte vi inom Tingsryd och käkade och shoppade på Börjes. Därefter styrde vi bilarna vidare mot Nybro. Rum var bokade på Hälleberga Bed&Breakfast utanför Orrefors ca 2 mil norr om Nybro.  Ett fantastiskt ställe som jag varmt kan rekommendera. http://www.halleberga.se/ Frukosten gick inte av för hackor. Trots att det "bara" var jag och Jenny hade man tänt värmeljus på varje bord i frukostmatsalen så himla mysigt!!  

Vi var på tävlingsplatsen i god tid på söndagsmorgonen. Innan banvandring skulle ju hundarna rastas och barnen matas....När väl tävlingen drog i gång hade jag fullt upp då det endast var large på söndagen samt att jag både skulle springa klass 1 och 3. Stort tack till Jenny, Gunilla och Tomas för all hjälp med Ida.

Hopp 3: En rolig banan med mycket svängar som behövde förberedas för att inte tappa tid.  Toss tjuvstartar precis innan jag skulle kalla på honom.....Får inte till alla svängar så han svävar ut på några ställen men vi gör ett felfritt lopp som räckte till en 4:e plats.  Tyckte att han lyssnar bra hela loppet igenom.

Agility 3: Banan känns betydligt klurigare än hoppbanan speciellt en passage i slutet. På banvandringen fastnade i princip alla vid just denna passage och undrade hur löser man detta???? Mina lösningar kändes som pest eller kolera så det var bara och välja och hålla sig till planen. Fick till ett bra lopp men tappar honom i en sväng innan slalomet. Lösningen i den svåra passagen blev knackigt men vi lyckas ta oss i mål med 0 fel och ännu en 4.e plats och den sista SM pinnen är i hamn! 

Nu till Kates debut. Lilla prinsessan skötte sig exemplariskt hela helgen. Hon bekymrar sig inte om omgivningen eller andra hundar utan har full koll på mig.

Agility 1:  Svår bana med ömsom svängar som raksträckor, helt klart det svåraste vi har sprungit.  Vi blev diskade men hon fixade många saker bra. Muren stod som 3.e hinder och en sådan har hon aldrig sett, men hoppar glatt ändå. Balansen tyckte hon var äcklig men springer vidare och stannar fint på kontaktfältet. Däcket, en annan typ än det vi tränat på, hoppar hon. Sen kommer det bästa.....Slalomet. En svår ingång men jag litar fullt på henne och hon fixar det i ett rasande tempo och efter gör jag ett framförbyte.

Hopp 1: En flytigare bana med bättre linjer. Fram till hinder nr 6 gick hon bra sedan sprang hon förbi ett hinder två gånger började skälla som en tok och såg förvirrad ut. Tog slalomet och går sedan ut. Tror att det blev för mycket för henne helt enkelt. När det blir svårt verkar hon gå upp i stress och skäller på mig.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med henne. Fick ett kvitto på hur långt vi har kommit i träningen. Har en bit kvar innan hon är redo för att tävla officiellt. Efter helgens tävling har jag fått uppslag på vad vi behöver träna på.

Hemresan gick bra och vi var hemma i hyfsad tid. Tack Jenny och Ludwig för en trevlig helg!!!
 


Kommentarer
Postat av: Johanna

GRATTIS till SM kvalet! Det fixade du ju lätt på en tävling dem två sista pinnarna ;)

Kul med Kate oxå ;) Träna lite till sen e hon nog fit for fight :)



Hörs om lördag :)

Kram Johanna

2009-09-29 @ 21:59:00
URL: http://nogg.se/fejs
Postat av: Malin

Grattis till att Toss är kvalad till SM!!

O härligt att du var nöjd med Kates debut!



Ha en trevlig helg!

2009-10-02 @ 17:37:19
URL: http://www.madofi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0