Mirakel...........????

Denna vecka har Snapphanefejden i Hässleholm gått av stapeln med tyvärr fick jag stryka Toss alla dagar pga hälta...........Efter vi tränat kontaktfält i måndags var han halt, han stödde knappt på höger bak....... Fort som attan gick det över klätterhinderna men jag såg inte att han trampade snett eller nåt under träningen. Slängde mig på telefonen och ringde Ulla massör. Fick en tid på kvällen och hon gick igenom honom från nos till svans och hon hittade en del, bla att muskelfästena på insidan av bakbenen hade knutit sig. Stackars Toss han låg verkligen och pep hela tiden så ont det gjorde. På tisdagsmorgonen var han tyvärr inte bättre och då blev både jag och Ulla bekymrade.  Hur illa var det? Var det något ledband i knät som spökade? Ja tusen tankar snurrade runt i huvudet och såklart såg man värsta scenariot framför sig, att Toss aldrig mer skulle kunna springa agility.  Skulle jag åka till veterinären eller avvakta??? Efter mycket velande bestämde jag mig för att låta honom vila några dagar och ge honom rimadyl.  

Trots att jag inte skulle tävla åkte jag, Ida och Kate  till Hässleholm med husvagnen i tisdags för att campa där med Jenny, Ludwig och deras flock tills i torsdags. Pratade med Krister på onsdagen och enligt honom haltade inte Toss.... Hmm hade han verkligen koll??Men peppar peppar så var Toss ohalt när jag kom hem i torsdags och han är forfarande ohalt. Ett mirakel!!!! Förmodligen har smärtan efter massagen av de knutna muskelfästena fortfarande varit så stor i tisdags och sedan har den lagt sig allt efter som. Vilken otrolig lättnad att han é ok!! För säkerhetsskull är det återbesök hos Ulla i morgon.....

"Som plåster på såren" fick jag förmånen att tävla Fly onsdag och torsdag. Fredrik jobbade så Jenny hade alla tre hundarna med sig. För att underlätta för henne så erbjöd jag mig för ett tag sedan och tävla Fly. Vilken hund!!!! Förutom att hon är "lite" bökig innan start är hon helt fantastisk och springa med......Första loppet i onsdags var hopp. Knivig banan med många disk. Men jag och Fly gör ett nollat lopp och vinner klassen! I Agility loppet blev det disk. Blev efter i en passage och hann inte fram och visa rätt  tunnelingång. På torsdagen tjuv startar Fly i agilityklassen vilket fick till följd att jag blir för sen i ett byte och petar då in henne i fel tunnelingång.... I hopploppet la jag henne precis innanför banområdet och sa till henne på skarpen att hon skulle ligga kvar........ Men listig som en räv é hon. När jag tog blicken i från henne startade hon. Tyvärr drog vi på oss 5 fel i slalom annars gick loppet helt ok. Det var verkligen både roligt och nyttigt och springa med Fly. Tack för lånet!!!!

I Hässleholm var det första gången som jag hade med mig Ida på tävling utan Krister.......hur skulle det gå? Hon var som en solstråle hela tiden, inga som helst problem att ha henne med. Än så länge é hon nöjd med att sitta i vagnen och titta på hundarna........

Kate har kommit igång med agilityträningen på allvar den senaste veckan. I fredags byggde jag upp en kombination med tio hinder som innehöll bakom- , framförbyte och raksträcka. Vilken klippa hon är. Förutom att hon é snabb är hon även lyhörd på minsta signal. Hon har verkligen mognat mycket på sistone och allt är liksom bara enkelt helt plötsligt. Kontaktfälten börjar arta sig och i slalom har jag bågar i början och i slutet. Känns som debuten på banan inte é alltför långt bort!!!

Jag och Kate har även hunnit med en hel del vallning både här hemma och hos Ako. Har börjat lägga på kommandon i träningen och det går riktigt bra. Hon är verkligen en klippa i fårhagen.

Det var allt för denna gång...........

SAg(hopp)Ch Toss

Mycket har hänt sedan förra uppdateringen, så det blir lite summeringar om varje event. Om vi ska ta det i tur och ordning börjar vi med SM i Karlskrona i juni. Inga framgångar för Team ProPlan. För Toss och min del blev det disk i båda loppen. Hopploppet på lördagen kändes allt annat än bra medans agilityloppet på söndagen gick betydligt bättre. Lag banorna kändes onödigt svåra, mycket svårare än förra året. Många lag föll bort redan på lördagen så söndagens final blev inte så spännande som man hoppats. Nåväl Team ProPlan tar nya tag på SM 2010!

Veckan därpå drog vi till Gotland tillsammans med Jenny, Fredrik, Ludwig, Sofia och Ragnar. Vi hyrde ett hus nära Guldrupe ungefär 3 mil sydöst om Visby. Huset låg på landet med stor inhängnad trädgård. Vi och Sofia & Ragnar hade husvagnarna med som vi parkerade på tomten. Totalt fem tävlingsdagar bjöd resan på. Först var det två dagars tävling i Levide, på södra Gotland. I agilityklassen första dagen blev det  ett felfritt lopp som räckte till en 2:dra plats. I hoppklassen gjorde vi ett jättebra lopp och var  grymt nära ännu en nolla men Toss lyssnade lite väl mycket på min fartssänkningssignal så vi drog på oss en vägran.  Agility dag två 10 fel, varav 5 på nedfarten på bomen, faktiskt Toss första fel i karriären på nedfarten på bomen! I hopploppet blev det disk!

Innan tre dagars tävlingen i Visby var det en välbehövd vilodag för hundarna. Då passade vi på och turista bla med en härlig tur till Fårö! Som sagt tre dagars tävling i Visby, båda individuellt och lag = 4 lopp/ dag!! Ska erkänna att det var tufft, både för förare och hundar  med tanke på värmen och de långa tävlingsdagarna.  Det blev inga fler nollade lopp för mig och Toss individuellt, utan 5 & 10 fel och några disk både ofrivilligt och frivilligt. Sammantaget är jag jättenöjd med honom. Det känns verkligen som det är VI på banan och han gör alltid sitt bästa, han é en hygglig kille helt enkelt!!!!

I laget däremot blev det tre nollade lopp för vår del. Tyvärr var vi endast tre hundar i laget de två sista dagarna.  Sofia och Ragnars bil gick i sönder på fredagskvällen på väg hem från tävlingen. Så de beslutade sig för att ta första bästa båt till Oskarshamn på lördagen, vilket var helt förståeligt. På fredagen, då vi var fullt lag, lyckades laget knipa 1 Sm pinne, pinne nr 2 i ordningen, så då var det "bara" två kvar. Hjälp hur skulle vi fixa det med tre hundar??? Vi kunde inte göra något annat än vårt bästa och det gick vägen, vi fixade de två sista pinnarna och är nu kvalade till SM 2010!!!! Lagets resultat blev 1:a, 1:a, 2:a och 6:a.

Det blev en fantastisk vecka på Gotland, solen sken från det vi klev av båten tills vi åkte hem. Glassbaren i Visby, med 130 sorters kulklass, var välbesökt!!!! Nu i efterhand hade jag önskat att vi hade bokat in ytterliggare några dagar på den fantastiska ön!!!

Väl hemma så var det inte många dagar tills det var den årliga Bjuvs Cupen!!! För mig är Bjuvs Cupen = trångt, långa dagar och inte så välorganiserad. Trots detta så väljer man att åka dit år efter år, det è helt enkelt något speciellt med den tävlingen. MEn i år var det inte mycket av ovanstående som stämde. Lydnads tävlingen gick inte samtidigt i år så det var gott om plats. Överlag tyckte jag tävlingen flöt på bra. Lite brist på funktionärer men på vilken tävling é det inte det? Så alla eloge till Bjuv detta året!!!

Hur gick det? I agilityloppet på lördagen hoppade Toss över ett hinder och jag valde och fortsätta så det blev disk. Vi hade redan 5 fel då han gått ur slalom så det kändes bättre och springa vidare än att ta om. Toss kändes jätteseg. Lite komiskt såg det ut när han kom i mål. Jag var ju som vanligt en bit efter så Toss stannade och tittade sig om kring och undrade säkert om det fanns någon han kände!!!!

Hopploppet hade en annorlunda start. En raksträcka med 5 eller 6 hinder innan det var en tvär vänstersväng in i slalom. Toss tjuvstartade så utgångsläget var inte det bästa. Jag var något hinder efter Toss när han kom till slalom så han fick helt enkelt klara sig själv. Ingången satt som en smäck. Resten av loppet gick oxå bra, ut och in i en massa tunnlar kändes det som. Felfritt och det räckte till 1:a plats med Cert och Championat, därav överskriften till dagens inlägg!!! Innan jag och Johanna kom hem blev det sent, men jag och Krister hann ändå med och fira segern med att dela en flaska vin!!!

På väg till bjuv på söndags morgonen blev jag stoppad i en nykterhets- och körkorts kontroll. Ska erkänna att pulsen steg då jag visste att jag druckit vin kvällen innan. Nu var det ju inga mängder men ändå. Det var ingen fara testet var grönt!!! Första klassen var agility. En rolig, annorlunda bana men inte omöjlig. Här tog jag en frivillig disk. Toss hoppade gungan, och vi hade redan 5 fel i bagaget,  så jag valde att ta om. Gungan var så extremt lätt och många hundar flög av, kan ju undra om den verkligen var godkänd? I hopploppet blev det 0 fel och en 4:de plats. Kändes bra, men just det här att förbereda hunden innan tunnel vart den ska när den kommer ut måste jag öva på. Här finns massvis med tid och tjäna....

För klubbkompisarna i Sydöstra gick det oxå jättebra, grattis till bra prestationer alla!! Johanna slog till med många topp placeringar och cert, Gunilla med två 1:a placeringar och uppflytt till hopp 3. Lotta kom 2:a med Kevin, Camilla 6:a med Tilda och Oliver hade oxå en bra placering på lördagen. Hoppas jag inte glömt någon??

Nu blir det välbehövd agility vila för Toss, nästa tävling är Hässleholm i slutet av juli.

Till sist får det bli en bild  på Toss nybliven Hoppchampion!!! Fotat på SM i Karlskrona av Anette Latynska. 

http://www.edqvists.blogspot.com/







RSS 2.0