Kärlekskrank.......

Som jag skrev i förra inlägget så löper Kate och fram tills i måndags har Toss fixat det bra. Men nu är han sååå kärlekskrank vilket tyder på att Kate är inne i höglöpet. Kate är oxå märklig för den delen. Hon och Silja stirrar rundor med huvudet i vädret och öronen snett bakåt, helskumt!. Så nu får Toss sova i garaget på nätterna. Låter kankse hårt, men i garaget har vi inrett en hundhörna med mattor, korg, filtar och så finns det golvärme, termomentern visar 15 grader. Men trots detta så hör vi på ovanvåningen hur han ylar på nätterna. Ja det är inte lätt att vara hanhund just nu!!

I måndags tog jag och Kate en promenad i Blentarp. Kring byn är det mycket skog och fina promenadvägar så Kate var lös en hel del. Hon är verkligen hygglig, drar inte i väg på egen hand utan har hela tiden stenkoll på mig och vagnen. På väg till affären passerade vi skolan. Här blev det lite miljöträningen. Två små flickor undrade om de fick klappa henne, perfekt tyckte jag eftersom jag vet att hon tidigare varit reserverad mot barn.  När väl flickorna satte sig på huk så gick det jättebra, men när de sas bara böjde sig framåt tyckte Kate att det var läskigt!!!

I går åkte jag, Toss och Ida till Revingehed och tog en lång promenad. Kände att det kunde vara skönt för Toss att komma i från löptiken härhemma. Att bara gå med en hund och vagnen är rena himmelriket.  Revingehed tycker jag är perfekt ställe att promendera på då hundarna verkligen kan sträcka ut.  På veckodagarna är man så gått som ensam ute på fältet, i värsta fall dyker det upp en stridsvagn eller två. På rundan passerade vi ett grustag så vi passade på och backträna.

I går kväll var det återträff med föräldrargruppen. När man var gravid så tillhörde man en grupp och när man nu har fått barn tillhör man en annan föräldrargrupp så igår träffade vi "gravid" föräldrargruppen. Det var jättekul och träffa alla bebisarna och dess föräldrar. Alla fick berätta om sina förlossningar och hur det hade gått när de kom hem. Såklart var den ena historien inte den andra lik. Min förlossning tog ju tre dagar medans någon annans tog tre timmar och tre av fyra förlossningar blev kejsarsnitt!!! Såklart skulle bebbarna förevigas på bild. Visst är de söta???

Från vänster: Wiggo, Mira, Emma och Ida




I eftermiddags blev det agilityträning med Toss. Tränade vidare på staket och att han skulle gå mellan två hinderstöd,  idag fick vi till det. De första runderna var jag efter när vi väl kom till hinder nr tre i staketet. Jag var helt enkelt för långsam i mitt fotarbete. Men när jag väl gav mig dän på att röra mig hela tiden gick det galant.  Körde även slalomträningen med fokus på ingångar. Det var ingen långstund jag tränade så idag blev det kvalitet före kvantitet!

Katen fick oxå komma ut en sväng på banan och träna kontaktfält. Innan vi började fick hon sin flecceleksak som hon sjävl sprang runt och lekte med. Värsta krumsprången och så morrade hon som attan - vilken glädje man såg i hennes ögon!!! Kontaktfältsträningen gick galant. Hittils har vi tränat i koppel och att hon ska stanna på nedfarten med två tassar i marken. I höstas gjorde Krister en väldigt provisoriskt kontaktsfältstränare - han lutade vippbrädan mot en bänk!!! Enkelt, och principen finns där, så svårare än så behöver det inte vara och göra en kontaktfältstränare.  Idag stannade hon sjävlmant med två tassar i marken och blicken var riktat framåt mot belöningen, perfekt!!! Har tidigare haft problem med stadgan men i dag stod hon en bra stund innan jag klickade och hon fick ta sin belöning. Som avslutning på dagens "träning" tränade jag starter, fast utan hinder. Hon satt som ett ljus varje gång!!!

På dagen i morgon är det förhoppningsvis junta träff med barndomsvännerna som oxå är mammalediga. En liten brasklapp får man alltid lägga in, OM det inte finns några sjuka barn blir det av. Vi har inte fått ihop några träffar sedan innan jul, har barnen inte varit fökylda, RS virus eller magsjuka så har föräldrarna varit krassliga. På kvällen är det sedan spinning med Sofia. På fredag förmiddag ska vi träffa prästen inför Idas dop den 8 februari och sedan har jag och Ida en lunch date ! Men till helgen blir det hundträning igen.

Tills dess ha det gott!!


Aktiv vecka

Söndag kväll igen och ännu en vecka är till enda. Känner att jag har varit flitig med hundträningen i olika former denna vecka. Promenader på både Revingehed och hemmavid och så agilityträning. Kate rehabiliteras fortfarande så för hennes del blir det ingen agilityträningen, förutom kontaktfältsträning i koppel. Lilla tjejen löper så Toss har det lite kämpigt för tillfälligt. Tycker ändå att han fixar det bra. Vankas det agilityträning så är det, tack och lov,  mer intressant!

En annorlunda aktivering i veckan var spel för hundar. Fick låna ett av Gunilla TACK!! som verkligen blev uppskattat. Vet egentligen inte vem som var snabbast att få i sig första godisbiten och därmed smartast, MEN den som absolut var latast var Silja. Hon gav helt enkelt upp efter första frollicen!!! Knäppte lite bilder med min nya kamera en Canon EOS 450D





Toss blev trött efter ett tag!!!



Kate var verkligen en fena - grym teknik!



Den lataste av de alla SILJA!!

I fredags var jag och Sofia på veckans spinningpass. Jäklar vilket tufft pass!!!! Trodde aldrig vi skulle överleva.....:-) De andra veckorna har vi gått på torsdagar men denna vecka var jag på föräldrarutbildning kl 16 så det blev för tajt med tiden. Så vi fick byta dag. Ska erkänna att det är lite lugnare att träna på torsdagar.

Lite om helgens agilityträning som jag är väldigt nöjd med. TACK Sofia och Johanna för bra träning. Byggde upp en hoppkombination som vi körde två olika varianter på. Här fick vi träna staket i olika former och  fel tunnelingång. Det som ställde till det för oss alla var staket träningen, speciellt när vi skulle plocka hunden i mellan två hinder.  Med Toss har jag kommandot "mellan"  men det funkade långt från alla gånger så det måste vi träna vidare på. Som sagt är jag jättenöjd med Toss, han var laddad men ändå extremt lyhörd.

Och til sist en bild på Ida i hennes älskade gym!!!




Ha det fint

Vardag igen

Jul- och nyårs helgen är ju över sedan några veckor och vardagen har kommit i kapp oss. Krister hade semester i nästan 3 veckor över helgerna så det har varit super mysigt att vara hemma båda två med Ida.

Liten uppis vad gäller hundarna. Toss har så smått kommit igång med agility träningen igen. Då det från och till har varit rejält kallt har inte underlaget på banan varit det bästa så vi har nöjt oss med att hoppa på medium. Men det är iaf kul att vara igång igen. Vi är även flitiga med promenader på Revingehed så under vilan har han inte lyckats lägga på sig några extra kilo. Kate har spenderat sista tiden i koppel då hon har ett muskelfäste som bråkar.  Efter tre behandlingar hos massören verkar hon vara återställd så nu blir det fysträning för lilla damen. Längtar tills vi på allvar kan komma igång med vallning och agility träning igen.  

Själv har jag oxå kommit igång med lite träning. Blev utmanad av Sofia att vi skulle gå ned ett visst antal kilo till Malmö Int i mars. Utmaningar måste man ju bara anta!!!! Så det blir spinning en gång i veckan tillsammans med Sofia sedan fick jag en Orbitrek träningsmaskin i julklapp som jag kör några pass på i veckan. Så till våren skall förhoppningsvis de sista graviditets kilorna vara borta.

Vår nya hundrastgård blev klar under helgerna. Sedan i somras har hundarna kunnat gå fritt på hela marken. Tyvärr har Toss & Kate inte fixat att ha så stor yta att gå på (2,5 hektar). Utan de har sprungit fram och tbax som tokar och lekt och det är ju inte speciellt lyckat med tanke på skaderisken. Kate drog ju på sig sin sträckning under dessa upptåg och det är först nu som hon är på bättringsvägen.  Silja däremot tar det hela med ro. Hon ligger mest och spejar.

Som sagt tiden rusar på och Ida har blivit 3 månader. Undrar vart veckorna tar vägen? När man "bara" är hemma kan man tro att tiden blir lång, men icke. Vi har så gott som dagligen aktiviteter på schemat. Förra veckan startade föräldrarutbildningen på BVC och i mars ska vi börja på babysim i Lund. Ofta undrar jag om jag någonsin kommer vara sugen på att börja jobba igen?

Ha det gott


RSS 2.0