Ännu en vecka.........

I dag är det verkligen gräsligt väder ute - REGN i stora mängder. Ska man lita på väder prognosen verkar de närmsta dagarna inte bli bättre. Får hålla tummarna att det blir bättre uppåt dagen.

Ännu en vecka har passerat - i rasande fart. Ida har hunnit bli 1 månad och hon växer så det knakar. Storlek 50 i kläder är nu passé så nu blir det en ny kollektion för damen.  Trots att hon inte kan ha kläderna speciellt länge behövs det ändå ett antal ombyten då man på en dag kan behöva byta kläder 3 ggr pga olika "olyckor".

Träningplanden för Kate är nu gjord. Hon blir "agilitymyndig" 090502 och får då börja tävla . Planen är att debutera henne sommaren 2009, OM hon är färdigtränad för klass 1. Har satt upp del mål för resten av året  - alltid lättare att hitta motivation för träning när man tänker på dessa. Så här har jag tänkt:

Mål 2008
Lära samtliga hinder (utom slaom och kontaktfält), träningsdäck istället för vanligt däck
Fullt slalom med infångare
Kontaktfältsträning mha kontaktfältstränaren, två tassar på och två tassar av i slutet
Släppträning, dvs dra framåt på hinder för egen maskin
Hinderhöjd, medium

De flesta av ovanstående punkter har vi redan tränat lite grann på. Började ganska tidigt med tunnelträning och att sätta upp hopphinder med bomen på marken - så jag tror inte att målen är orimliga. I januari blir det utvärdering av hur det har gått och sedan snickrar jag vidare på vårens träningsmål.

Har ännu inte satt upp några mål för 2009 för Toss. Lite tankar har jag för hans vinter träning, det finns ju alltid saker som behöver finslipas. Just nu vilar han från all agility träning dels pga att klon fortfarande inte är ok och dels för att nästa tävling inte är förrän  i april.  För hans del blir det dagliga promenader, allt för att undvika att han lägger på sig allt för mycket.  

I fredags hade jag träningsdate med Johanna och Fia. Kate fick träna vidare på slalom och  släppträning i sväng. Det var superkul och se Fia träna - det var grymt länge sedan jag såg henne sist. Hon har verkligen utveckats i massor - och poletten verkar har trillat ned - nu är det full fart på de små benen minsann.

I lördags hade jag besök av P-O och Roxy så då blev det lite träning då oxå. I veckan hann vi även med någr promenader på Revingehed och hemmavid. Som ni kan läsa blir det sällan långtråkigt här hemma.

Nu har Ida vaknat så jag får skriva mer någon annan dag


Hur otrevlig får man va???

En konstig rubrik kanske? Men den frågan ställde jag mig i tisdags när jag, Ida och Jenny tog en promenad med hundarna i Vomb. Vi stötte på en, milt sagt, arrogant jägare som minsann skulle ge oss en lektion i lag och rätt!!!! Han föreläste b la om att vi inte fick ha hundarna lösa om det inte var så att vi ägde marken eller var kunligheter..... Kändes inte som något av detta stämde in på oss precis..:-) En liten detalj som han uppenbarligen missat är att man visst får ha hundarna lösa fram t o m sista april - OM man har kontroll över hunden. Personen i fråga var även helt övertygad om att rasen bordercollie minsann jagade vilt så det var ännu en anledning till att hundarna inte kunde vara lösa. Listan över påstående som han kläckte ur sig kan göras lång...........Brukar inte ha svårt att svara för mig, men ska villigt erkänna att i detta läge var det definitivt bäst att var tyst!!! Den här jägaren verkade uppenbarligen ha en dålig dag.

När jag nu i efterhand funderar över allt han sa så måste budskapet varit att han letade efter ett skadeskjutet vildsvin och att det fanns risk att detta kunde gå till attack mot våra hundar.  OM det nu var så hade han kunnat framföra detta på ett, enligt min mening, trevligare sätt. Nåväl för att inte utmana ödet mer den dagen begav jag och Jenny oss istället till Fågeltornet i Silvåkara och fortsatte vår promenad på Revingehed.

I onsdags blev det promenad med Sofia och Tajzon. Jag och Sofia har pratat ett bra tag om att vi skulle ses i Vomb för där är så fantastiskt att gå.... Hmm efter tisdagens händelse var jag inte längre så sugen på att åka dit så det blev en tur på Revingehed istället.

I dag blev det agility träning med Kate. Måste säga att hon imponerar varje gång vi tränar.  Någon vecka innan Ida föddes började vi träna slalom, då mha infångare. I dag tränade vi vidare på detta och eftersom det gick så bra med fyra pinnar byggde jag på fyra till.  Lilla loppan fixade det galant.  Byggde även upp en raksträcka och tränade framåtsändande. I veckan har jag tänkt att lägga upp en träningsplan för hösten/vintern. Fram tills nu har jag tränat lite vad som har fallit mig in när jag kommit till banan. Men jag tror inte det är fel att ha lite mer struktur och tanke bakom träningarna framöver. Krister var framme med kameran.

.



Kate kollar utsikten på A:et.  Hon sprang själv upp på a:et medan jag byggde upp
dagens övningar.






Kate i slalom. Här ser man att hon redan söker sig fint in i första porten -
utan min hjälp.




Slalom é kul - fokus på belöningen!





Blir nog inga problem att hoppa Large höjd???






Kate 1 år

Lilla Kate:n fyller 1 år idag, hipp hipp hurra, tänk vad tiden går.  Som de flesta vet, har jag inte haft Kate som valp utan hon kom till oss när hon var ganska precis 6 månader.  Innan dess  bodde hon hos Jenny & Fredrik. Kate är en liten spjuver som gör varje människa glad. Hon förgyller vår tillvaro varje dag och en hund med mer energi får man leta efter. Trots detta är hon lyhörd och lätt att träna - vill alltid vara till lags, kanske en blivande stjärna vem vet? Ska bli så himla kul att sätta i gång med träningen på allvar - längtar verkligen tills jag är riktigt fit for figt igen!!! 





Kate som valp!!



Kate 1 år





Vanlig syn här hemma - Kate och Toss!!



Bästa vännerna Toss och Kate!



På hemma fronten är det full fart, tiden bara rusar i väg.  I veckan som gått har det blivit en hel del promenader med vagn och hundar. Helt fantastiskt att kunna promenera utan att kroppen värker i varenda steg man tar..........kändes som evigheter sedan. Hundarna tycker det är superkul att gå med vagnen. Vi får väl se om jag framöver lyckas gå med alla tre samtidigt?

I torsdags var hela familjen en sväng på Nova. Ska erkänna att det var lite nervöst innan vi kom dit - hur skulle det gå med Ida?  Hur bra som helst - hon sov hela tiden!! I veckan har vi även haft besök av kära vänner. I fredags av Sofia och Jenny och i dag av Johanna. Tack än en gång Johanna, Camilla och Magnus för de fina presenterna till Ida.........




Present från Johanna -  var bara tvungen att fota dessa, söta eller?

I morgon är det ny vecka och än så länge är kalendern hyfsat blank!!!

 


I


RSS 2.0