Lagtävling i Bjuv - debut för Team ProPlan!!!!

I går var det dax för säsongens första lagtävling i Bjuv Vädret var lite halvdåligt på morgonen - det regnade tom på vägen dit - men vid lunch blev soligt och varmt.  Första loppet för vår del var agility 2.  Ännu en gång blev frestelsen vad gäller tunnlar, för stor för Toss så det blev en disk! Trots att jag kallade på honom rejält (hade ont i halsen när jag kom i mål) så bara drog han vidare in i tunneln som kom framför näsan!!! Eftersom han inte lysnade (min tolkning iaf) så tog jag ut honom från banan.  Det blev hans "straff" för att han inte lyssnade och hade koll på sin mamma!!!

Nästa lopp var laglopp i agility.  Först ut var Jenny med Glimma - tyvärr tog Glimma fel hinder så det blev en disk, men hon satt som ett ljus i starten i af!!! Sen var det Toss jag.  Detta var första loppet på säsongen som jag verkligen kände att jag och Toss var ett team - ÄNTLIGEN!  Vi fick ett nollat lopp!!!!! Sedan var det Sofia och Taijzons tur och det fick även till ett nollat lopp. Sist ut var Jenny med Fly. Då man måste ha tre hundar i mål för att få ett resultat hängde det på Jenny och Fly!!!  Det kom i mål med 5 fel!!  Totalt räckte vårt resultat till en 2:dra plats = 1:a SM pinnen!!!

Därefter var det dax för mig och springa lagtävling med Sjöberg, i det nybiladade small laget Bagheras Fyrköver!  Johanna konfimerade sig och såklart ställer man upp!!!!  Det blev missförstånd redan på 3:dje hindret och en disk. Det gick desto bättre för resten av laget så laget hamnade på en 4:de plats.

Sista loppet var laglopp i hoppklass. Även här var Jenny och Glimma först ut - och de fick till ett felfritt lopp!!! Sen var det jag och Toss. Hinder nr 4 var en en böjd tunnel och när hunden landade efter 3:an var de riktade mot "fel" ingång = disk möjlighet !!.  Toss lyssnade fint och vi fick till ett felfritt lopp med en kanon tid!!! Sen var det Sofia och Taijzon och även de fick till ett felfritt lopp!!!!! Sist ut var Jenny och Fly och de kom i mål med 10 fel.  Då det tre bästa resultatet räknas slutade vi på 0 fel. Vårt resultat räckte till seger = 2:dra SM pinnen - marginalen till 2:an var 3 sekunder!!!!

Så nu är Team ProPlan halvägs kvalade till SM 2009!!!!

Mitt sista lopp var laglopp i hoppklass med Sjöberg. Efter en hel dag i Bjuv så var man inte helt piggelin. I detta loppet fick vi till det och sprang ett nollat lopp!!! Sjöberg är verkligen en klippa gör alltid sitt bästa - en rolig hund och springa med. Men ska erkänna att det är betydligt jobbare och springa med honom än med Toss. Man måste vara aktivt på ett annat vis då Sjöberg inte är pilsnabb av egen maskin.  Det är till och peppa honom hela loppet i genom.........

Innan tävlingen var jag orolig för Toss klo - skulle det bli värre. Hade koll på den efter varje lopp men tack och lov så är det oförändrat!!!!  Nu laddar vi om för nästa helgs tävling som är i  Tranås!!



image56

Ingen kamera med i bjuv i går - men här kommer en bild på Toss tagen av Linda.

Uppis.........

Det är långt emellan bloggandet.  Så ikväll får det blir en resumé av veckan som gått. Vädret har varit kanon hela veckan så det har varit riktigt kul och träna.

I måndags blev det ett agility pass på hemma plan - med fokus på kontaktfält.  La stor vikt på att Toss inte skulle dra vidare efter kontaktfältet förrän på mitt komando.  Han fattade kvickt galoppen så jag blev nöjd till slut.  Dock hände det en insident på uppfarten på bomen. Toss kom i racerfart från sidan och tappar balansen på uppfarten. Han lyckades kravla sig kvar men efteråt visade sig att han skadade en bak klo......För säkerhetsskull blev det ett besök hos vet i dag för och kolla så klon inte var bruten. Tack och lov så var det inte det men det är en spricka i själva höljet på klon så i kväll har jag satt på nagelack för och förhindra att sprickan blir större.

I tisdags var det lagträning här hemma med Sofia, Jenny och Fredrik.  Gick super för alla fyra så det bådar gått inför lördagens lag tävling i Bjuv.  Detta året är laget sponsrat av Pro Plan så vi heter numera Team ProPlan istf IQ Bad-Boll.

I onsdags kväll hade jag bestämt träff med Malin B i Veberöd och lydnad stod på schemat.  Med tanke på att jag tränar lydnad lite sporadiskt gick det över förväntan  Tränade igenom linförighet, vändningar på stället, sidförflyttningar, hoppet, vittring, inkallning, metallapporten och fjärren - ja faktiskt de flesta moment i 3:an.  Malin var framme med sina kritiska ögon - tack Malin det var välbehövt!!! Malin knäppte några bilder.


image50

image49




image48


image54


image55


Ha en trevlig helg


Träning för Caroline

Vilket fantastiskt väder det har varit idag - nu känns det verkligen som våren är på väg. Perfekt träningsväder med andra ord. Fleece tröjan åkte av och på hela eftermiddagen.

I dag var det äntligen dax för säsongens första träning för Caroline hemma hos mig. Vi var samma gäng som förra året, Sofia & Taijzon, Ragnar & Rizzini, Johanna & Sjöberg, Linda & Happy (fast idag var Magnus stand in) och jag & Toss. Carro hade ritat 2 olika hopp kombinationer och en agility bana som vi jobbade igenom ordentligt.  Först gick vi banvandring på egen hand sen gick Carro igenom banan och vilka olika lösningar som fanns- vilket jag tycker är toppen. Oftast så låser jag mig  fast vid en lösning och ser inte vilka olika möjligheter som finns.

I hoppkombinationerna var det fokus på slalomingången och här körde de ihop sig för de flesta av oss. Den optimala lösningen var att få till ett bakombyte efter att man hade skickat in hunden.  Toss är överlag säker på bakombyte vid slalom men i det här kombinationen var man tvungen att springa några steg i motsatt riktning mot hunden för att komma runt på rätt sida och det fixade inte Toss. Men som sagt det finns oftast mer än en lösning!! Ett sk blindbyte efter slalom - som jag inte ger mig på och förklara...:-) Vilket funkade men vi måste absolut träna vidare på första lösningen.

Agilitybanan kändes ok när vi gick banan men även här körde det ihop sig. Men Carro har falkögon och lösningar när det blev tokigt  så runt kom vi till slut.  Kontaktfälten är mycket bättre nu än vad de var förra säsongen - men bättre ska de bli!!! Dagens träning var en bra genomkörare för både mig och Toss.  Fick många bra träningstips som jag måste jobba vidare på. Så tack alla som var med - lika kul som vanligt!!!!

Kameran var oxå med - min kamera är ingen värsting - men ni får hålla tillgodo med dessa. Dock vet jag att Linda knäppte några riktigt bra närbilder på Toss med sin nya kamera!!!

image44


 image45


image46

image47







 


Lite uppdatering.....

Denna vecka har gått i rasande fart. I måndags var tanken att jag skulle åka ned till Näsbyhill och träna men jag blev fast på jobbet lite längre än planerat. Så det fick bli lydnadsträning på hemma plan i stället.

Onsdag till  fredag bodde hundarna hos mina föräldrar då både jag och Krister var på resande fot med jobbet. Hundarna  blir  överlyckliga när de kommer hem till mina föräldrar - där får de  full uppmärksamhet hela tiden.  

I fredags  tränade jag och Johanna agiltiy här hemma.  Kändes som evigheter sedan vilket såklart märktes....-). Måste få mer kontinutet i träningen då tävlingssäsongen börjar nästa vecka. Toss är så överladdad varje gång vi tränar så det tar ett x antal lopp innan han har sprungit av sig - inget bra alls. 

I eftermiddags (lördag) blev det långpromenad med fika på Revingehed. Fick sällskap av min bror och Elina. Det regnade i princip hela förmiddagen men i eftermiddags sken solen - så det blev en härlig tur. Hundarna njöt i fulla drag av att få sträcka ut.

I morgon är det äntligen dax för säsongens första träning för Caroline.  Denna träning är verkligen välbehövd och efterlängtad.  Mer info och förhoppningsvis bilder kommer i morgondagens blogg.

God natt!!!

Träning och tävling

Är tillbax vid bloggen. Har varit strul och logga in de senaste dagarna - helskumt.

I söndags tränade vi för Heinz. Körde igenom hela 3:ans program för att få kvitto på hur vi ligger till med respektive moment. Vittring, fjärr och metallapporten är det som vi i dagsläget  måste jobba mycket med.  Resten av momenten gick hyfsat bra vilket kändes skönt.  Koncentrationen för Toss del är det oxå lite si och så med.

I måndags blev det oxå lite lydnadsträning på Näsbyhill.  Hoppade in och la plats med tävlingsgruppen - perfekt!! Här var det massvis med hundar kanon träning för Toss. Tränade även igenom vittringspinnarna. Gick inget vidare. Just Toss bristande koncentration blev jätte tydlig här.  Allt annat än vittringpinnarna var intressant......:-) Efter träningen fick Silja massage av Susanne. Den glada nyheten var att Susanne tyckte att hon inte kändes fullt så stel som förra gången. Silja njuter verkligen i fulla drag av massagen och den är välbehövlig.....

I går var det  träningstävling i agility i Sjöbo. Egentligen är det bokslutvecka på jobbet - men det löste sig i alla fall.  I går var det agilityklass - så då blev det tillfälle och träna kontaktfält.  Toss hade eld i baken och jag hann som vanligt inte riktigt med överrallt.  Diskade oss på näst sista hindret då Toss pep in i fel tunnelingång. Det som gjorde hela min kväll var att han flög över bomen och sprang hela vägen ned och stannade med två tassar i marken......  härlig känsla!!!

I dag blev det en tidig kväll från jobbet  - om man tänker på att det är boksluts vecka. Affärssystemet strulade under dagen så vi ekonomer kunde inte göra några bokningar efter lunch.......Så gott om tid att träna hund blev det i kväll. Först blev det en promenad och sedan lydnadsträning.  Metallapporten var först ut. Gripandet fick han till riktigt bra. Att byta ett bra gripande mot favorit bollen nappade Toss direkt på. Vittringpinnarna gick oxå nästan klockrent, rätt pinne varje gång. Håller tummarna att det forsätter på rätt håll.  Fjärrdirrigeringen till sist - här märktes att Toss började bli trött ........men några skiftningar från stå till sist blev bra iaf. 

Hörs!!

RSS 2.0