Årets sista dag

Vilket fantastiskt väder vi har haft idag, hög och klar luft, som gjort för en promenad.  I eftermiddags begav vi oss ut på långpromenad med hundarna så föhoppningsvis kommer de sova större delen av kvällen.

Nyårsafton är inte Siljas favorit dag på året då hon är jätterädd för smällare och raketer. I princip har det smällts smällare uppe i byn sedan annandag jul men då vi bor ute på landet så har detta tack och lov endast hörts på håll.  Men ikväll kommer det förmodligen smällas även i grandgårdarna......... Med radion som sällskap och gardinerna fördragna som kommer hundarna förhoppningsvi inte märka så mycket av det.......:-)

Ha en fortsatt bra kväll och ett ETT GOTT NYTT ÅR!!!!!


Vi kämpar på........

I dag blev det ett lydnadspass med Toss.  Precis som alltid,  blev Toss jätte exalterad när jag hämtade träningsryggsäcken i garaget.  I hans värld går ingenting fort nog. Innan jag har fått på mig kläder och skor så har han pipande sprungit ut och in i hundluckan ett antal gånger. Det här med och vänta är verkligen inte hans grej....:-)

Hur som helst, idag tränade vi vittringspinnarna, fjärr och inkallande från rutan. Vittringspinnarna funkar bra. Han kommer varje gång tillbaka med rätt pinne. Någon enstaka gång tar han upp fel pinne men han släpper den lika kvickt och hämtar den rätta. Avståndet till pinnarna försöker jag nu öka succesivt. "Min" pinne är ny varje gång men jag gnider fortfarande in den med skinka.  Avlämnadet måste vi jobba vidare på. Han släpper gärna pinnen några meter innan han kommer in till mig. Fram tills nu har jag varit nöjd med att han har hittat rätt pinne och börjat springa mot mig.

Inkallandet från rutan funkar riktigt bra nu så snart är det dax att börja köra hela momentet. Av de momenten som jag tränade i kväll är fjärren det jag framöver måste lägga mer tid på . Har varit feg och stegra träningen. Står fortfarande väldigt nära fast han i grund och botten vet vad han ska göra.

Som sagt vi kämpar på med 3:ans moment - sakta men säkert.  Av alla moment är metallapporten det som inte funkar alls - här får vi ta hjälp av Heinz...:-)


Kameran var med i dag - men tyvärr tar den inga bra bilder inomhus - verkar vara något med blixten.......Bilden ska i alla fall föreställa Toss bland vittringspinnarna


image34


Livstecken från oss

Har varit lite klent med uppdateringar den senaste tiden.  Julhelgen har varit super med mycket god mat och långa härliga promenader med hundarna.  Nu i mellandagarna har jag jobbat.  Då det närmar sig årsbokslut,  ny tjänst och omorganisation finns det massvis att ta tag i.  Det är ganska skönt och jobba när det är klämdagar, telefonen är tyst och inga mail så man får betydligt mer fixat än en vanlig dag. 

I dag var det vallningskurs och tillfälle fyra. Det har verkligen hänt mycket på de här gångarna. Framför allt känner jag att man börjar få mer och mer koll på vad det hela går ut på. De två senaste tillfällena har jag en av rundorna vallat på egen hand och Cima har stått bredvid. Jätte nyttigt att man får försöka själv,  och självklart blir det tokigt i bland men det är ju av detta som man lär sig......-)

Toss har oxå utvecklats under de här veckorna. Poletten börjar trillar ner och han är mer självsäker än tidigare.  Han driver fint och lyssnar bra på mitt på mitt ligg kommando. Att gå runt fåren från höger funkar bra men från vänster är lite knivigare så det jobbar vi vidare på. Kan inte säga annat än att vallning är jätte roligt och man längtar redan till nästa tillfälle. Hoppas att planerna går i lås gällande egna får till våren!!!!

Vallning

Dax för vallning hos Cima.  Styrde bilen mot Öllestorp Säteri mellan Linderöd och Tollarp strax innan kl 9.  Vädret har varit toppen i dag - hög luft och nästan klarblå himmel!!!

I dag testade vi och träna Toss utan lina och det gick jättebra.  I min lilla "vallningsvärld" är Toss inte så tuff bland fåren, har fått uppfattningen att han tycker att får är läskiga. Men detta har säkerligen berott på att han tidigare inte riktigt har varit "tänd" på de ulliga djuren. 

 I dag däremot var det en annan Toss som var i fårhagen - mycket mer fokuserad och tuffare.  När vi tränar lydnad och agility är han väldigt lyhörd och vill bara vara till lags. I fårhagen är han däremot en helt annan hund och han är verkligen inte vek vilket jag har trott tidigare . Ordet ligg t ex var stundtals helt främmade idag...:-)   Träningen i dag gick ut på att Toss på egenhand skulle gå runt fåren och hitta balanspunkten för att sedan driva fåren till oss.  Höger varv gick betydligt bättre än vänster.  Nästa gång kommer den lilla fårhagen att vara färdigställd och då blir det enklare att stötta och hjälpa honom i vänster varven.

Ska erkänna att det inte är helt enkelt att placera sig rätt bland fåren  - som tur é har jag Cima som "drar mig i jack ärmen" så att jag i alla fall går på rätt håll...:-) Men vallning är verkligen jätteroligt, speciellt när man börjar föstå vad man håller på med!!! När vi lämnade fårhagen i dag så kände jag att både jag och Toss hade lärt oss massor!!!!! Längtar redan till nästa träning!!!!

Ha nu en fortsatt bra helg!!!!

Lydnadsträning

Så var det åter måndag..... I dag har jag haft en annorlunda dag på jobbet.  Har varit ute och åkt med en av våra tekniker. Trots att jag har jobbat på Relacom i över fyra år har jag aldrig varit ute i verksamheten, så det var helt klart på tiden.  Det som faschinerade mig mest under dagen var besöket på telestationen vid Juridikum i Lund. Där var kablar på väggarna och i taket, ja i hela rummet kändes det som.  Helt otroligt att det bla är just dessa kablarna som gör att telefonerna  i Lunds centrum fungerar.  Så nästa gång man hör termerna spridningsnät, fastighetsnät  och först jacket på jobbet har man full koll på läget!!!

Måndag=lydnadsträning och så även  ikväll. Efter att ha legat på latsidan med träningen i helgen var Toss laddad till tänderna. Började med vittringspinnarna. Är fortfarande kvar i det stadiet där "min" pinne luktar skinka. La ut pinnarna i en liten cirkel och "min" pinne bakom.  Snabbare en blixten snusar Toss upp rätt pinne och kommer tillbaka med - sååå duktig han har blivit.  Sedan flyttade jag "min" pinne framför och vid sidan om sjävla cirkeln och även det funkade bra.

Tränade vidare med inkallningen från rutan. Tidigare har han inte riktigt förståt att han skall komma upp jämte min vänster sida. Men mha klicker och skinka så gick det ikväll riktigt bra.

Testade även inkallning med läggande och så blev det lite fjärr.  Är supernöjd med dagens träning. I dag var jag själv extra träningssugen vilket så klart smittar av sig på Toss. På slutet blev han riktigt trött och med facit i hand skulle jag ha hoppat över fjärren.  När det går bra är det lätt och tänka "ska bara träna detta oxå" att man aldrig lär sig........-)

God natt!!!

Lussekatter

Vädret denna helgen kan sammanfattas med ett ord REGN.  Så det har blivit en innesittar helg och ingen direkt hundträning.  Helt ok faktiskt.  Veckan har varit tuff på jobbet då det har varit bokslut och i torsdags kväll var vi på Wallmans Salonger med jobbet så då blev det ännu en sen kväll. I alla fall lite nyttiga har jag och Toss orkat med att vara  i helgen. I går åkte vi till Snogeholm och sprang en lite längre runda och i kväll blev det en lite kortare på elljusspåret.

I eftermiddags åkte köks assistenten fram för lussebulls bak.  I min effektiva värld är det ingen idé att bara göra en sats bullar = 30 st  utan det var lika bra att göra dubbel sats = 60 st.  Så nu lär vi ha fika bröd ett bra tag framöver....:-)


image33

Ha en fortsatt bra 2:dra advent!!!

Agilitykurs för Annica Aller

Denna helgen har det varit agility från 9.30 till 17 båda dagarna!!! Måste erkänna att man är ganska seg just nu och önskar av hela sitt hjärta att det inte vore måndag i morgon.  Att det dessutom är "boksluts vecka" på jobbet = långa dagar blir man inte muntrare av...:-)

Lite om vad vi pysslade med på kursen. I går fördmiddags byggde vi upp en agilitybana som vi jobbade oss i genom, bit för bit, vilket tog det mesta av dagen.  Från första början blev det fokus på hur man förbereda hunden för sväng genom  antingen uppmjukning eller fartsäkning. Speciellt starten var knivig,  två hopp hinder rakt efter varandra och därefter kom balansen. Under balansen låg en tunnel med ingångarna bredvid uppfarten.  Hopphinderna var nr 1 & två och tunnel ingången nr 3.  Genom att mjuka upp hunden innan hopphinder nr 2 drog hunden naturligt mot tunnel ingången efter 2:an.  Man "trollade" helt enkelt bort balansen ur hundens blickfång.  Helt fantastiskt och användbart i många situationer!!!!

I går eftermiddags tränade vi kontaktfält. Fick bra tips på hur jag framöver ska träna uppfarten på bomen.  En markbom ska får Toss att lära sig att anpassa sin steglängd innan  bomen,  så att han verkligen sätter i alla fall en tass på kontaktfältet på uppfarten. 

I förmiddags körde vi en agility kombination där tunneln låg under A:hindret med öppningen parallellt med uppfarten.  Mycket nyttig övning där vi fick träna på att föbereda hunden antingen för A:et eller tunneln. 

Efter lunch var det dax för slalomträning med varierande svårigheter på ingångarna.  I bland ville jag  hjälpa Toss för mycket i ingången och då blev det heltokigt.  Överlag är han ganska säker på sina ingångar så det gäller för mig att lita på honom och inte krångla till det, lättare sagt än gjort många gånger.

I eftermiddags knöt vi ihop säcken  genom att köra en hoppbana. Då var det meningen att vi skulle få till allt vi hade lärt oss i helgen.  Till slut gick det riktigt bra och det var skönt att runda av kursen med ett bra lopp.

Denna helgen har varit super, super super lärorik,  Annica är en kanon instruktör. Mycket pedagogisk och engagerad. Lite synd att det inte är några tävlingar inom räckhåll för just nu är man taggad till tänderna..:-)

Har även tränat lite innan i veckan. I måndags blev det en genomkörare i lydnad.  Momenten i 3:an börjar ta form, vilket gör att man blir taggad att träna vidare. Då agility säsongen inte kommer igång förrän i slutet av mars början av april blir det mycket fokus på lydnadsbiten ett tag framöver.  Målsättningen är att starta i 3:a till våren.

I torsdags blev det agility träning med fokus på fartsäkning och kniviga slalomingångar.



RSS 2.0