Kurs för Annika Aller

Wow vilken träningshelg - en hel helg i agilityns tecken. Träning både lördag och söndag för Annika Aller här hemma hos mig.


Efter samlingen på lördagsförmiddagen, med genomgång av kursupplägg för helgen, enskilda önskemål från kursdeltagarna mm körde vi igenom en agility bana, bit för bit. Här skapade Annika sig en bild av utbildningsnivån för varje ekipage. Därefter var det dags för lunch, som vi, både lördag och söndag, käkade på fantastiska Byakrogen i Blentarp. Efter lunch blev det fokus på kontaktfälten, i form av en övning där alla kontaktfälts hindren stod efter varandra. Parallellt med detta tränade vi på en slalomövning.


På lördagen var det framförallt kontaktfälts träningen som jag kände att jag fick nya tips kring. Egentligen har vi inget större problem med kontaktfälten mer än att jag vill att de ska vara snabbare, framför allt nerfarten - då här finns tid och tjäna på banan för mig och Toss. Fick bra respons på tipsen så dessa kommer jag träna vidare på.


Söndagen inledde vi med en hoppkombination som vi körde tre olika varianter av. Mycket fokus på hur man på bästa sätt förbereder hunden för sväng, för att få den optimala vägen, men framförallt för att minska skaderisken för hunden. Delar av denna kombination var man tvungen att handla hunden på avstånd - så det blev även träning på hundens hindersäkerhet. På egenhand tränade vi paralellt på tre olika kontaktfältskombinationer. Innan lunch och därefter blev det svängträning efter tunnel och slalomträning. För att knyta ihop helgens övningar så körde vi avslutningsvis en hoppbana.


Den övning som jag hade störst nytta av idag var svängträning efter tunnel. Hur många gånger på tävling har Toss fått en gigantisk sväng efter tunneln eller hur många gånger har inte Toss svängt på fel håll efter en tunnel? Efter dagens träning inser jag att problemet för vår del har varit att Toss varit dåligt förberedd på vad som ska hända efter tunneln. Men i dag fick jag lösning på detta och denna övning gick verkligen kanon.


Helgen har varit en perfekt uppladdning för BjuvsCupen som går av stapeln nästa helg. Är bara så nöjd med helgens träning. Annika är verkligen pedagogisk och har ett mycket strukturerat kursupplägg.


I morgon väntar sista arbetsveckan innan en lång härlig semester.


Lite bilder från helgens kurs. Tack Johanna för att du var så flitig med kameran!!!











  


Massuppdatering......

Känns som det är hög tid för en uppdatering. Det har hänt massvis sedan förra inlägget. Helgen innan SM var det tävling i Råådalen i Helsingborg, både lag och individuellt. Första loppet var lag klassen. Alla i laget sprang felfritt med bra tid och detta räckte till seger i lagklassen = Team ProPlans 3:dje SM Pinne!!! Nästa lopp var agility klass och här blev det disk för oss. Det blev missförstånd redan på tredje hindret och sedan var det som förgjort och hitta något flyt.  I hopploppet gick det däremot bättre. Vi fick till ett felfritt lopp och detta räckte till en 3:dje plats och vårt första Cert!!


På torsdag veckan efter bar det av mot Öland och SM. Tävlingen hölls på en camping utanför Köpingsvik så husvagnen hängde med. Lilla Kate var med som sällskap till Toss och hon fixade det jättebra.  Silja bodde också i husvagn fast hos mina föräldrar i Ystad. På fredagen var det veterinärbesiktning på förmiddagen och efter det drog vi in till Borgholm och shoppade och käkade lunch. Först klassen på lördagen var Lag Agilityklass. Tyvärr så kom inte laget i mål - endast Jenny och Glimma lyckades ta sig runt. På söndagen däremot så gick det betydligt bättre för IQ Bad-boll,  10 fel totalt i hoppklassen. Men då vi inte hade något resultat med oss från lördagen så fick vi inget totalresultat med oss från SM. MEN vad gör det? Vi hade iaf jättekul och känslan av att ha sprungit på en SM bana med blommor och mycket publik är verkligen häftig. Laget, då i form av Team ProPlan,  tar nya tag till nästa år! Individuellt hade jag och Toss inte kvalat in men övriga lagmedlemmar var kvalade. Bäst gick det för Fredrik med Fly som blev 3:a och Sofia och Tajzon blev 12:a Stort grattis till er båda vilken prestation!!!


Nedan lite bilder på Toss från SM - är tagna av Mette Björne

agilitysm33.jpg



agilitysm34.jpg




agilitysm204.jpg



I tisdags var det kvällstävling i Varberg. Första klassen får vår del var Hoppklass 3, och  banan skördade verkligen sina offer - däribland mig och Toss. Banan var allt annat en logisk och för att krångla till det maximalt låg det två böjda tunnlar jämte varandra och här drog Toss in i fel ingång, helt förståligt faktiskt!!! Agility banan däremot var hur trevlig och följsam som helst, tyvärr så blev det 5 fel för oss men loppet kändes verkligen jättebra.


I morgon och på söndag är det kurs hemma hos mig för Annika Aller. Ska verkligen bli superskoj. Har gått två helgkurser för henne tidigare och dessa har varit superbra.....


Uppladdning inför SM

    


Förra helgen var tänkt att blir en mental uppladdning inför SM - med inbokad träning för Caroline på lördagen och inofficiell tävling på söndagen. MEN efter helgen är självförtroendet allt annat än på topp!!


Med lite distans till lördagens träning - så gick det säkert inte så tokigt som det först kändes. Caroline hade med sig en hopp- och en agilitybana som vi körde igenom. Tanken med dagen var att vi skulle hitta samma fokus och "ge allt" - precis som på tävling. Videokameran och klockan plockades fram - allt för att det skulle blir så tävlingslikt som möjligt. Efter första loppet kikade vi igenom det och Carro kom med ris och ros. Sedan körde vi banan ännu en gång. Omgång nr 2 av Hopploppet gick jättebra. På filmen såg man att i runda 1 var jag, på vissa ställen på banan, sen i mina byten (skyller på den växande magen.....) vilket resulterade att Toss inte riktigt visste vart han skulle med tappad tid som följd. 


Agilitybanan var hämtad från en landslagsuttagning i Tyskland - efter vår prestation kan jag säga att jag och Toss inte skulle vara aktuella för det Tyska landslaget iaf!!! Vissa partier i banan var riktigt svåra. Men Carro kom med bra tips och lösningar där det körde ihop sig så tillslut kom vi runt banan, om än att vi hade delat upp den i mindre kombinationen.


På söndagen var det inofficiell tävling i Skurup och jag och Toss startade i de öppna klasserna. Banorna bjöd på mycket raksträckor - vilket inte gynnar Toss och mig.  I agility klassen kom Toss fel in i slalom =  5 fel.  Därför bestämde jag mig för att chansa och springa ifrån honom i slalom - då hoppade han över sista pinnen och drog vidare över muren = diskad. Kontaktfälten gick jättebra och det är ju dessa som måste sitta till SM. 


Hoppklass banan var i princip agilitybanan baklänges fast utan balanshinder.  Här la Toss i högsta växeln så jag fick gena så gott det gick. Öronen hade han lyckats att stänga så mina fartsänkningar fick jag inget gensvar på. Följd effekten av detta blev att Toss hoppade ett hinder bakifrån så vi blev diskade även i denna klass.  Ska erkänna att det kändes lite snopet att inte komma igenom söndagens banor.  Det positiva är ändå att Toss visade att han fortfarande drar framåt i banan för egen maskin, trots att vi mest tränar och tävlar på banor där linjen i banan inte är given för hunden.


Ett extra GRATTIS vill jag ge Gunilla med Tessie som vann Agility klass 1! Hennes lopp var bara så tjusigt - fick faktiskt gåshud...... Kontaktfälten är perfekta oss Tessie är så följsam det bådar gått inför sommarens tävlingar. Tessie har varit sjuk en längre tid men nu verkar hon vara tillbax!!!!!


Kate var förstås med och minglade. Hon skötte sig jättefint, förutom att hon vid något tillfälle vaktade min ryggsäck lite väl mycket!!!


I veckan har det varit bokslut på jobbet med långa dagar till följd. I kväll blev det i alla fall lite hundträning. Toss fick träna slalom - med fokus att jag kunde lämna honom i sidled och kontaktfält. Krister och Silja gömde leksaker på tomten. Med lilla Kate testade vi på budföring och det gick över förväntan. Innan vi gick in testade jag och kasta in leksaken i den runda tunneln - inga problem Kate hämtade glatt leksaken och fortsatte springa igenom hela tunneln, vilken tjej!!!





RSS 2.0