Hundvecka

Söndag kväll igen, dax att sammanfatta veckans händelser. Denna vecka har det varit fullt av aktivitet med hundarna, agility, vall & promenader:

Annica Aller kurs: Måndag & tisdag gick jag kurs med Kate i Hässleholm. Det var inte alls planerat utan det blev bestämt med kort varsel pga återbud.  Från början var jag tveksam till om Kate verkligen skulle orka gå två hela dagar. Min inställning var att hon fick vara med så mycket hon orkade, på tisdagen fick Toss åka med om att i fall att Kate skulle bli för trött. Men lilla loppan imponerade och höll ihop båda dagarna. Annicas kurser är ju alltid toppen och denna var inget undantag. Kändes som Kate växte under kursen. Hon snappade snabbt upp nya saker och vill alltid göra rätt. Får hon rätt information om vad som ska göras så gör hon det...:-) Så nu är idée banken fylld med träningstips.

I onsdags och fredags var vi på långpromenad på Revingehed tillsammans med Jenny & flock. Toss lyckades, en av dagarna, hitta värsta bajset, förmodligen koskit, och rullade sig gladeligen i detta. Så han hade diarré i sin långa, tjocka, vita man runt halsen..........För att han inte skulle kleta ned bilen på vägen hem fick han sitta med en röd handduk runt halsen.......han såg sååå ledsen ut...:-)

KM & Årets nybörjarhund korades i lördags. Kate startade i nybörjarklassen. Både hopp- och agilitybanan var lagom svåra. I hopploppet fick vi totalt 10 fel, en rivning och en vägran. I agilityloppet 5 fel, en vägran. Tyckte Kate gjorde två bra lopp. Hon är så otroligt känslig för minsta signal från mig. Så jag MÅSTE vara jättetydlig hela loppet, där brister det hos mig då och då. I klassen årets nybörjar hund var det två ekipage, jag och Kate & Amanda & Vilja. Amanda diskar sig i hopploppet och går felfritt i agilityloppet. Då jag och Kate gick runt i båda loppet blev Kate årets nybörjar hund i large....!

Toss blev 2:a i KM:et, Fly och Fredrik vann, grattis!!! I hopploppet är jag för snabb i en fartsänkning och han viker av innan hindret  så vi får en vägran, annars gick det undan. I agilityloppet gick vi felfritt. Tappar tid på gungan då jag säger "stanna" när Toss är mitt på...lite klantigt, men tanken var god.. Han stannar såklart och väntar på mig... Min tanke var att han skulle ta det lungt då jag låg efter...Har hänt att han har hoppat innan gungan slagit i marken, speciellt då han kommit med hög fart. Hur som helst så är jag jättenöjd......

Tidsoptimist är jag då och då, igår var en sådan dag. I min värld tänkte jag att KM borde vara klart vid lunch, toppen då hinner jag valla kl 15....men så blev det inte. Fick ringa AKO och flytta fram vall till 16.30. Tränade några minuter i 25:an sedan begav vi oss ut på fältet. Tränade mycket drivning, gick fram och tbax i hagen. I nuläget behöver Kate stöd i drivningen, stundtals frågar hon om hon verkligen ska driva.....tror nog att hon är mer sugen på att hämta. I dag blev det åter vall hos Peter tillsammans med Jenny & Lena. Började i 25:an och sedan ute i stora hagen. Med tanke på gårdagens träning så blev det mycket drivning i dag oxå och även framöver. Kate har fina flanker och balansera fåren bra, så det är drivning och åter drivning som måste finslipas..... 

Hejsvejs!


Kommentarer
Postat av: Emma

Ed tackar för grattiset på sin födelsedag!

Här verkar det hända mycket som vanligt, kul med vinsten på KM med Kate! :)



Har du förresten någon aning om vem som har Eds pappa Troy nu?

2009-11-05 @ 22:52:14
URL: http://isbiten.webb.se
Postat av: Madeleine

Halloj ;)



Fina lilla Kate hon är verkligen talangfull ;)

Vi ses i morgon och hoppas vi har bättre tur med vädret då!!

Ha det bäst!!

2009-11-06 @ 18:26:08
URL: http://illern.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0