Cykling och Vallning


I går packade jag in Toss & Ida i bilen och åkte till Vomb för att träffa Jenny & Fredrik med flock. Först gick vi en uppvärmningsrunda på en timme. Därefter cyklade jag och Fredrik  med Toss, Glimma & Fly,  Jenny, Elise och Ida fortsatte att promenera. Cykelturen tog ca 30 min och på slutet av rundan märktes det att Toss var trött. Hoppas att vi får till en cykeltur snart igen då Toss behöver snygga till figuren inför SM.

I dag var det vallning hos AKO för Kate. Denna gången  var det nya får som inte hade haft så mycket kontakt med hundar tidigare. Därför fick Kerstin och Fly börja och träna. Fly är en mycket rutinerad hund så det var inga problem för henne och hantera fåren. AKO tränade sedan lite med Kate i lina. Ett tu tre fick fåren eld i baken och innan AKO och Kate hann upp och stoppa dem hade de rymt i från hagen! AKO gjorde sedan ett försök med Fly och hämta flocken. Men tyvärr hade de redan blandat sig med en större får flock som gick i hagen bredvid. Så vi fick bege oss till en annan hage och fortsätta träningen där. Här gick en större flock, som heller inte var så vana vid hundar,  så Kates pappa Cap fick agera stopp hund.  AKO forsatte och träna Kate i lina. Måste erkänna att jag tycker det är så svårt, framförallt att läsa vad hunden tänker, förstå varför den gör på ena eller andra sättet och veta om det är en bra eller dålig egenskap för en vallhund. Så för min del är det jättenyttigt och studera när AKO tränar och undertiden förklarar AKO vad som händer. I dag tränade Kate vidare på att hantera fåren på ett bra sätt, jobba med eyet och inte hetsa upp sig så fort fåren sprätter iväg. Avslutningsvis gick jag själv en sväng med henne och det kändes väl ok, men helt klart så märker Kate skillnad på vem som håller i linan. Vi kämpar vidare och på tisdag är det dax igen!

I kväll begav jag, Krister och Ida oss till Ystad. Parkerade vid campingen och tog sedan en promenad längs havet. Avlslutningsvis käkade vi middag på Jakten. Det var Ida:s första restaurang besök och precis när vi kom dit så vaknade hon, såklart undrade vi hur det skulle gå? Men det gick hur bra som helst. Vi satte henne i en barnstol och där satt hon snällt och tittade på allt som rörde sig.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det var ett tag sen jag var o "tittade till er"!

Du är lika flitig som vanligt - barn eller inte!

(men du kunde vara lite flitigare med kameran ;o) *fniss*)

Ha en fortsatt härlig vår/sommar!

2009-05-11 @ 23:13:58
URL: http://www.madofi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0