Påskhelgen

Ja då var påskhelgen till enda, vilket väder vi har haft alla dagarna. På långfredagen var det vallningskurs för Kate hos Anna-Karin Gustafsson vars man Jonas är Kates uppfödare. Hela passet tränade vi i lina och det gick bra, vilken djurkänsla den hunden har!! Värre är det med min egen djurkänsla. AKO är verkligen pedagogisk hon förklarade på ett enkelt och bra sätt.  I morgon är det dax för kurs igen, ska bli skoj!

På eftermiddagen var det tävling för Toss i Nils Holgersson hallen i Skurup . Resultaten uteblev då det blev två disk MEN det kom något väldigt gott utav dessa lopp. Toss är ju alltid grymt stökig i starten, han skäller som en tok och drar i kopplet. I stället för att fokusera på kommande lopp har jag alltid blivit irriterad på honom och tyckt att han minsann kan uppföra sig. I  möjligaste mån har jag även försökt att hålla mig i från banan tills någon hund före min start. Allt detta har ju tagit så mycket energi ifrån mig och min och Toss relation före start har blivit så negativ.  När jag väl står på startlinjen är jag irriterad och har svårt att fokusera på loppet. Fick bra  tips från både Jenny och Annica i lördags, tack för det !!! som i princip går ut på strunta i att Toss stökar i starten, beröm honom istället och ladda tillsammans med honom som ett team!  Toss laddar på hundarna som springer på banan och inte på hundarna runt om kring vilket ju é helt ok. 

I lördags testade jag min nya "startrutin", vi laddade helt enkelt tillsammans före loppen. Kände mig avslappnad och fokuserad när vi klev in på banan i alla loppen. Vi fick till felfria lopp i både hopp och agility som räckte till 15:e resp 9 :e placering. Under dagen var det även laglopp och debut för Team ProPlan:s nya lagsammansättning. Fredrik har det svettigt då han både ska springa med Fly och Glimma men det fixar han galant!. Jag och Toss drog på oss 5 fel då jag klantar mig i ett byte i slutet av banan. Totalt 5 fel för laget vilket räckte till en 6:e plats.  Då Johanna är på skidsemester fick jag fick även springa i Johannas lag Bagheeras Fyrklöver med Sjöberg och vi fick till ett felfritt lopp.

På söndagen var det DM och klass 3 i Kristianstad. Då jag bara hade anmält mig till klass 3 som gick på eftermiddagen fick jag fick en välbehövd sovmorgon. Agilityklassen gick först. Trots en disk så är jag nöjd med loppet. Toss lyssnade fint men på vissa ställe fick jag inget flyt i banan. och vips så var vi diskade. Hopploppet gick desto bättre 0 fel och trots en jättesväng efter hinder 4 blev det en 4:plats.  Kan inte vara annat än nöjd med säsongens debut med Toss. Nu tränar vi vidare inför lagtävlingen i Bjuv den 25:e.

I går tränade jag, Sofia och Jenny agility hemma hos mig. Byggde upp en kombination från Gåsahoppet, påminnde faktiskt om en kombination som vi körde på Annica kursen, "svåra avslut efter fart". När bara min timing med fartsänkning var rätt blev det hur bra som helst. Kate fick oxå träna. Byggde upp en velodrom med tunnlar i ändarna och hopphinder på raksträckorna. Här gick det undan minsann.  Tanken med övningen är att hon för egen maskin ska dra framåt mot nästa hinder.  På slutet stoppade jag in slalom i stället för hopphinder på ena långsidan och det löste Kate bra.  Krister konstaterade lite komiskt när jag tränade i helgen att jag behöver bättra på min kondis om jag ska hinna med Kate!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0