Vallning

Dax för vallning hos Cima.  Styrde bilen mot Öllestorp Säteri mellan Linderöd och Tollarp strax innan kl 9.  Vädret har varit toppen i dag - hög luft och nästan klarblå himmel!!!

I dag testade vi och träna Toss utan lina och det gick jättebra.  I min lilla "vallningsvärld" är Toss inte så tuff bland fåren, har fått uppfattningen att han tycker att får är läskiga. Men detta har säkerligen berott på att han tidigare inte riktigt har varit "tänd" på de ulliga djuren. 

 I dag däremot var det en annan Toss som var i fårhagen - mycket mer fokuserad och tuffare.  När vi tränar lydnad och agility är han väldigt lyhörd och vill bara vara till lags. I fårhagen är han däremot en helt annan hund och han är verkligen inte vek vilket jag har trott tidigare . Ordet ligg t ex var stundtals helt främmade idag...:-)   Träningen i dag gick ut på att Toss på egenhand skulle gå runt fåren och hitta balanspunkten för att sedan driva fåren till oss.  Höger varv gick betydligt bättre än vänster.  Nästa gång kommer den lilla fårhagen att vara färdigställd och då blir det enklare att stötta och hjälpa honom i vänster varven.

Ska erkänna att det inte är helt enkelt att placera sig rätt bland fåren  - som tur é har jag Cima som "drar mig i jack ärmen" så att jag i alla fall går på rätt håll...:-) Men vallning är verkligen jätteroligt, speciellt när man börjar föstå vad man håller på med!!! När vi lämnade fårhagen i dag så kände jag att både jag och Toss hade lärt oss massor!!!!! Längtar redan till nästa träning!!!!

Ha nu en fortsatt bra helg!!!!

Kommentarer
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

Klart att vi kan försöka få till en "dejt" i slutet på veckan.

F.n vad kul det låter med vallningen, men jag tror dock inte mina hundar skulle fatta ett smack o det är ju inte så konstigt. De skulle snarare tänka matte skjut dem nu så jag kan hämta de där konstiga fåglarna!!!!! haha.

KRAM MALIN

PS Oscar hade precis snott en lussebulle så därav blicken

2007-12-15 @ 18:16:09
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Malin

Gårdagens övningar blev tyvärr inställda, men vi har varit o tränat viltspår med skytt idag - gick finemang! Hoppas vi får till date snart, du får "hojta till" när du har ledigt! Jag jobbar ju mest kvällar
Kram på dig!

2007-12-16 @ 19:42:20
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

Vi önskar er en riktigt GOD JUL

KRAMAR Malin, Oscar & Zolo

2007-12-23 @ 12:04:01
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Caroline

Hej och god fortsättning!
Hoppas allt är bra.
Kram Carro

2007-12-25 @ 21:06:44
URL: http://www.vallandebc.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0